Financieel
Financieel Meerjarenbeeld
De financiële effecten uit de kadernota zijn bedoeld als indicatie. Mede door de onzekerheden rond de algemene uitkering en de richting van het nieuwe kabinet is er het financiële beeld nog onzeker. In de programmabegroting 2022 worden de begrotingsposten verder uitgewerkt. Daarbij nemen we de ontwikkelingen mee die zich voordoen in de tijd tussen de kadernota en de begroting, die het begrotingsresultaat kunnen beïnvloeden. In deze paragraaf geven we aan hoe we met ontstane situatie willen omgaan.
Oplossingsrichtingen voor de tekorten
Het verwachte tekort voor de programmabegroting 2022 is ongekend. De tekorten komen vooral door taken die opgelegd zijn door het rijk en waarvoor we onvoldoende middelen krijgen. Dit is een landelijk verschijnsel. Via de VNG wordt hierop actie ondernomen. Op 12 maart heeft de VNG bijvoorbeeld arbitrage ingeroepen voor oplossen tekorten jeugdzorg.
Ondertussen is de gemeente aan zet; we moeten een sluitende begroting opleveren. Daarvoor zien we een mix van oplossingen. Gezien de hoogte van het bedrag is het niet een kwestie van kiezen van één oplossingsrichting. We verwachten dat meerdere oplossingsrichtingen tegelijk ingezet moeten worden. Daarbij blijven we vasthouden aan de maatschappelijke effecten die we beogen, in relatie met de financiën.
Verkenning oplossingsrichtingen
Gemeentefonds
Het eerste beeld van de herverdeling is ongunstig voor Uithoorn (0,5 miljoen minder inkomsten vanaf 2023). Via VNG / moties zetten we ons in voor meer geld voor gemeenten.
Incidentele posten incidenteel dekken uit incidentele middelen (reserves)
Incidentele lasten dekken uit reserves. Met het huidige inzicht kan dit in 2022 voor € 0,25 miljoen.
Terugbrengen rentekosten
De rentekosten drukken relatief zwaar op de begroting. Door een deel van de rentekosten te dekken uit reserves kan financiële ruimte worden gecreëerd. Nadeel is dat het eigen vermogen hierdoor terugloopt. Met het model dat we bij de Nota financieel gezond hebben ontwikkeld kijken we naar de mogelijkheden om de jaarlijkse rentekosten in de begroting terug te brengen. Hiervoor hebben we meerdere varianten uitgewerkt.
Maatregel / jaarlijks voordeel (x € 1 miljoen) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Rente naar 2,0%, kost € 3 mln reserve, loopt tot 2027 | 0,8 | 0,7 | 0,5 | 0,4 | 0,3 |
Rente naar 1,5%, kost € 5 mln reserve, loopt tot 2029 | 1,0 | 0,9 | 0,8 | 0,7 | 0,5 |
Rente naar 1,1%, kost € 7,5 mln reserve, loopt tot 2032 | 1,2 | 1,1 | 1,0 | 0,9 | 0,8 |
Rente naar 0,7%, kost € 10 mln reserve, loopt tot 2035 | 1,4 | 1,3 | 1,2 | 1,1 | 1,0 |
Inkomsten verhogen
Voor de opgaven die we meekrijgen van het rijk krijgen we onvoldoende middelen. We willen het voorzieningenniveau in de gemeente Uithoorn in stand houden omdat we geloven dat we als gemeente een maatschappelijke meerwaarde hebben. Dat kan niet zonder een extra bijdrage van onze inwoners te vragen in de vorm van een verhoging van de OZB. Dit geeft ongeveer € 75.000 meer inkomsten per procent verhoging van de OZB.
Ook kijken we naar andere mogelijkheden binnen belastingen, waaronder de toeristenbelasting.
Wanneer het nieuwe kabinet alsnog komt met voldoende middelen voor de gedecentraliseerde taken, kunnen de belastingverhogingen naar verhouding teruggedraaid worden.
Dichten dividendgat
We onderzoeken mogelijkheden om het dividendgat dat ontstond door de verkoop van Eneco te dichten.
Verlagen uitgaven
We onderzoeken de mogelijkheden om de uitgave te verlagen. Zoals elk jaar kijken we kritisch naar onze uitgaven in relatie tot de effecten die we willen bereiken.
Het college zal de afwegingen bij de gemaakte keuzes toelichten in de programmabegroting.